Piggare tant

Halloy allihopa

Äntligen ska det bli av att skriva lite igen efter operationen. Ja jag har mått lite skruttigt efter men nu börjar det vända igen

Jag har alltså opererat ett stort magmunsbrock samtidigt gjordes en gastricbypass. Att operera magmunsbrock och få det bra är svårt. Eftersom jag har 25 kg övervikt och de skulle operera på samma ställe som bypass, så bestämde vi att det var bättre att göra en bypass med för resultatet blir bättre då. Om jag sen går ner i vikt gör ju inget, något bra på köpet.

Operationen gick bra men tog visst 4 timmar mer än beräknat. Det som inte gick lika bra för mej var uppvaknandet. Jag blev totalförlamad. Kan knappt skriva om det utan att få klaustrofobi och panik. Det var tur att jag var virrig och slö av narkosen annars hade jag nog blivit ännu räddare. Jag hörde hur de gick för bi och sa hon sover. Ville skrika nej nej jag är vaken men kan inte ens öppna ögonen. En enorm tyngd i hela kroppen. Jag bad till Gud hjälp mej. Säkert på gick det ett par timmar men jag slumrade som tur var emellan åt. Så hemsk känsla. Men efter ett tag kunde jag öppna ögonen och vinka med fingrarna, en sköterska såg det. Jag kunde då viska lite och berätta. Läkare och alla kom springande. Jag kunde röra tårna och fingrarna då och öppna ögon och viska. Var lite virrig då så jag vet inte vad de gjorde men det släppte mer och mer sen. De har tagit en massa tester på blod och hår, jag har inte fått svar på vad som gick fel. Men de tror att jag reagerat på en muskelavslappnande de ger precis när de söver för att få in respiratorn. Ska bli intressant att se, hoppas de hittar orsak. Jag vill aldrig mer vara med om detta.

Ja annars gick allt bra och jag kom hem efter 5 dagar, blev bättre och bättre . Sen började jag må illa, brände värkte i magen, kunde inte få i mej vätska den rann upp igen om jag inte tog det jätte sakta. Åkte till akuten, bestämdes att jag skulle göra gastroskopi. Man går ner i magen med en slang kamera. I onsdags var jag där. Fick reda på att jag hade sår i skarvarna där de sytt ihop matstrupe och tarm. Kan bli så om de sytt lite tätt och det kommer dåligt med syre in. Jag blev glad för svaret. Var mer orolig att brocket inte blivit bra. Men det såg fint ut. Har fått mediciner för såret och hoppas det ska läka bra. Kan visst vara besvärligt ibland. Men nu mår jag bättre får i mej mat och dryck bättre så jag är optimist. Måste ännu en gång tacka alla som stöttat bett och tänkt på mej. Det bär mer än ni kan ana. Tack !


Kommentarer
Postat av: Anonym

vad skönt att höra att du är på bättringsväg.. vila nu och var rädd om dig. trevlig helg

2011-02-11 @ 13:56:09
Postat av: Nilla

Men lilla Nette vad hemskt jag blir rädd av att bara läsa vilken hemsk och fruktansvärd upplevelse.Ojoj vad hemskt vad rädd du måste varitmen så skönt att veta att du mår bättre igen.Kram på dig mitt lilla <3

2011-02-11 @ 14:04:11
Postat av: Inger på bloggen

Min lilla Nettan fy så fruktansvärt hemskt att läsa detta. Jag har också samma som du magmunsbråck. Läkarna säger att tur så länge jag slipper opereras för jag är inte överviktig och skulle dom göra samma sak med mig som med dig då skulle jag bli smal som en sticka. Har ahft ätstörningar.

Nåja tur att du verkar bättre jag har tänkt på dig.



Kramen från Inger på bloggen

2011-02-11 @ 14:10:44
Postat av: Pova

Min mardröm är just att vara vaken men inte kunna kommunicera på något sätt. Kanske är det allas mardröm...

Underbart att du börjar må bättre. Jag blev orolig när du inte fick i dig något alls. Att bråcket är OK är viktigast väl, för såren borde läka nu.

Kan inte vara så kul med mat nu, men skönt om du slipper dra omkring med kilon i onödan ;-) Jag har inte direkt övervikt, men jag går upp i vikt hela tiden. Hoppas kunna ta mig ut mer när det inte är så halt. Så just nu är jag inomhus!

Stor kram!

2011-02-12 @ 02:59:29
Postat av: Ninni

Åh, vad skönt att du skriver igen. Då är du på bättringsvägen och måtte det läka fint i magen nu så du får må bara bättre och bättre!

Vad otäckt att bli totalförlamad och inte kunna få dem att förstå att du var vaken! FY!! Vilken mardröm. Tur att det släppte lite till sist. Det var nog bönen som hjälpte.

Ha en skön helg och fortsätt att krya på dig!

Kram.

2011-02-12 @ 11:20:31
URL: http://ninni1960.wordpress.com
Postat av: Ingegerd Egnell

Usch vad mycket jobbigt du gått igenom. Men desto skönare att höra att du mår lite bättre och att du har hoppet kvar. Nu hoppas vi att du får läka och pigga på dej! Gud hör bön!! Och ljuset återvänder och det går sakta men säkert mot vår! Kramelikram!

2011-02-12 @ 23:00:42
Postat av: Doris

Sicken ruskig upplevelse, hoppas att du kommer över den !

Så håller jag såklart tummarna för att du snart ska må bättre OCH gå ned i vikt ;-) !

Sköt om dig !

Kram

2011-02-13 @ 00:50:13
URL: http://farmordoris.wordpress.com
Postat av: Anki

Äntligen en livstecken!! Nu blev jag glad.

Oj de var ingen liten operation de där. Jag har också ett brock på magmunnen, men jag har sagt nej till operation och ta snällt min lilla tablett varje dag istället. Vilken otäck känsla att vakna o inte kunna förmedla sig…hua jag kan ”nästan känna hur du kände dig” fast ändå inte.

Skön varjefall du är tillbaka i bloggen så man vet du är på bättringsvägen.



Kramiz Anki

2011-02-15 @ 11:26:18
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: cw

Tack för ditt besök hos mig:) men ojojoj vad du har fått gå igenom! Tack och lov har det väl blivit bra resultat efter operationen men förlamningen måste varit skräckinjagande.

Hoppas nu att du får må bra.

Kramar CW

2011-04-06 @ 18:56:54
URL: http://www.whattheheckkappens.blogspot.com
Postat av: No

Har det gått bra för dig efter operationen? Inga problem från bråcket? Skall själv eventuellt opereras och är nyfiken på hur det har gått för dig? Känns det fortfarande som ett bra beslut?

Svara gärna här i kommentarsfältet om du vil.

Vänligen

No

2011-06-06 @ 17:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0